Tuesday, December 14, 2010

my memory during KPLI interview

morninggggg..wake up...huhuhu...i'm late..my brother force me to be quickly.

wawawawa...i'm busy to prepare myself...wait me!!!!!!!!!!!!

now,i'm trying to share my experience during my KPLI in IPG,KK..

i need to prepare early in the morning before 8am..so,i give thanks to God because my brother
and family went to KK.so, i have chance to see them...thank you sista pat because help me to give ideas for my esay writing.

penting rupanya pernyataan hasrat tue...

i need to prepare my certificate and all the photocopy and already chop by the government officer.so, vero and me went to pejabat MARA at asia city.

the officer ask me,"tolong asing2kan salinan k,sebab sy cop satu salinan je", i'm blurrrrrr...

i answered,"oohh tidak...semua nie satu salinan dr sijil2 saya,"...he said;"aik...banyaknya"..
i think i'm feel proud but its not show that i'm prouder gal...hahahaha

so, he want me to chop and he will sign on it...ok saya buat jer...hehehe

pas tue, feel headache because i must follow the rules to arrange the certificates...ok..ok
after i'm back from worked,terus semangat susun sijil...huhu
alamakkkkkkkkkkkkkk...i'm forget to took sign for my IC and Qualified photocopy...
terpaksa call my father....father,i need your chop...syukurrrrrrrrrr...bapa nie ketua kampung...
hehehehe...

malam before interview...baru mau tulis esei pernyataan hasrat...the questions as follows:
* mengapa anda memilih kerjaya guru?
* apakah pengalaman anda dalam bidang keguruan?
* sekiranya anda terpilih, apakah yang anda sumbangkan dalam bidang keguruan?

jawab jangan tak jawab...
nie antara jawapan saya>
- saya memilih tugas guru kerana ia sangat mencabar,selain daripada minat yang mendalam dan cita-cita dari kecil, saya percaya bidang ini menjamin masa depan saya dan peluang meningkatkan bidang keguruan ke peringkat yang lebih tinggi terbentang luas.
-saya tidak mempunyai pengalaman dalam bidang ini namun begitu berdasarkan pengetahuan asas secara teori, saya mengetahui tugas-tugas guru dalam kurikulum, ko-kurikulum dan sebagainya...tugas guru bukan setakat datang ke sekolah untuk mengajar mata pelajaran di dalam kelas tetapi juga mengurus dan menjaga kebajikan dan keselamatan pelajar.
sekiranya saya terpilih, saya akan berkomitmen tinggi dalam meningkatkan sistem pengajaran dan pembelajaran di dalam dan luar kelas dengan mengaplikasikan kemajuan teknologi di samping menggabungkan unsur-unsur persekitaran dan budaya masyarakat Malaysia yang berbilang kaum. saya juga akan berusaha meningkatkan pengetahuan dan kemahiran dengan melanjutkan tahap pendidikan ke peringkat yang lebih tinggi lagi...

CON....

No comments:

Post a Comment